Loading...

bisericaprotestanta's article

textul biblic de bază:  Galateni 3:23,24 


Ținută la 1 ianuarie 1532 (reprodusă după Walch, ediția a II-a, vol. IX, coloanele 798-811) Galateni 3:23,24



Înainte ca credința să vină, eram păziți sub Lege și închiși pentru credința care avea să fie descoperită. Astfel, Legea a fost pedagogul nostru către Hristos, pentru ca să fim declarați neprihăniți prin credință etc. Părerea Sfântului Pavel este că în creștinism trebuie învățată și înțeleasă o anumită diferențiere între Lege și Evanghelie, între fapte și credință, atât de predicatori, cât și de ascultători. El îi poruncește asta chiar și lui Timotei, când îl îndeamnă în a doua epistolă (2 Timotei 2:15) să împartă corect Cuvântul adevărului etc. Această diferență între Lege și Evanghelie este cea mai înaltă artă în creștinism, pe care toți cei care se mândresc sau se numesc creștini trebuie să o aplice și să o cunoască. Pentru că acolo unde lipsește acest aspect, nu se poate distinge un creștin de un păgân sau de un evreu; tocmai în această aplicare diferența face totul. De aceea Pavel insistă atât de mult ca aceste două învățături, adică a Legii și a Evangheliei, să fie bine și corect separate în rândul creștinilor. Ambele sunt cu siguranță Cuvântul lui Dumnezeu, Legea sau cele zece porunci și Evanghelia; una dată dată în Rai, cealaltă pe Muntele Sinai, de către Dumnezeu. Dar esențial este să faci diferența corectă între cele două cuvinte, și să nu le amesteci, altfel nu vei putea înțelege sau reține corect nici unul, nici celălalt; de fapt, chiar dacă crezi că le ai pe amândouă, nu vei avea niciuna. Sub papalitate, nu s-a înțeles niciodată ce este Evanghelia sau Legea; nici papa, nici toți învățații săi, cardinalii, episcopii și universitățile nu au știut niciodată cum să diferențieze unul de celălalt sau cum să despartă învățătura Legii de cea a Evangheliei. Prin urmare, credința lor, chiar și atunci când atinge puncte extreme, este o credință turcească pură, care se bazează numai pe litera pură a Legii și pe acțiunile exterioare, cum ar fi: "Să nu ucizi", "Să nu furi" etc.; ei cred că este suficient pentru Lege dacă nu omori cu pumnul, sau dacă nu furi ceva de la cineva, și așa mai departe. Ba mai mult, ei consideră că o astfel de pietate exterioară este o dreptate care contează în fața lui Dumnezeu etc. Dar o astfel de învățătură și credință, chiar dacă faptele sunt bune și poruncite de Dumnezeu, este falsă și incorectă. Pentru că Legea cere o dreptate mult mai înaltă decât cea derivată din virtuți exterioare și pietate. În plus, Evanghelia despre har și iertarea păcatelor o subminează cu totul. Deși să nu furi, să nu ucizi este corect și este cerut de Lege, totuși nu este mai mult decât o pietate păgână care nu atinge dreptatea Legii. Noi, creștinii, avem o învățătură diferită, pe care Sfântul Pavel o face aici între Lege și Evanghelie, adică între fapte și credință. De aceea, învățătura noastră trebuie să fie complet diferită de cea a evreilor și a păgânilor, care sunt sub Lege. Pentru că noi suntem sub Evanghelie și nu sub Lege, așa cum spune Pavel aici: "Înainte ca credința să vină, eram păziți sub Lege". Aceasta este o afirmație puternică și minunată, pentru că afirmă că Legea a fost doar o etapă trecătoare pentru noi, și că nu mai suntem sub Lege. Dar cine sunt acești noi, care nu suntem sub Lege, ci sub Evanghelie? Nu sunt evreii, care încă mai sunt sub Lege, nici păgânii care nu au fost niciodată sub Lege; aceștia din urmă, ca și cei dintâi, vor fi judecați de Lege. Creștinii sunt aceia care, odată sub Lege, acum au fost scoși de sub Lege prin Evanghelie. Pentru că creștinii sunt același lucru cu cei care cred în Hristos, așa cum afirmă Pavel în Romani 3 și 4, și aici în Galateni 3: "Cei care cred sunt fiii lui Avraam"; și, așa cum spune Pavel în Romani 10, "Cristos este sfârșitul Legii pentru dreptatea fiecăruia care crede". Deci, este clar că creștinii nu sunt sub Lege, ci sub Evanghelie. Acum, ce înseamnă sub Lege? Cine este sub Lege? Este cel care nu crede în Hristos, ci crede că poate fi drept prin Legea lui Moise, să se acopere înaintea lui Dumnezeu cu propriile fapte și merite. Aceasta este o învățătură așa de adânc înrădăcinată în inima omului încât nu poate fi scoasă cu ușurință; toți oamenii sunt sub Lege. Cu toate acestea, este un lucru uimitor că toți oamenii, chiar dacă sunt sub Lege și au învățătura Legii în sângele lor, totuși se împotrivesc Legii și nu o pot împlini; de aceea, fiecare este condamnat de Lege și moare sub Lege. Aceasta este starea omului sub Lege, care se întinde peste tot, peste întreaga lume și toți oamenii sunt sub Lege, chiar dacă nu știu și nu înțeleg că sunt sub Lege. Asta se întâmplă când trăiesc și mor fără Hristos și fără credință. Dar cum și când suntem scoși de sub Lege și aduși sub Evanghelie? Sfântul Pavel răspunde aici: "Înainte ca credința să vină, eram păziți sub Lege". Aceasta înseamnă că atunci când credința în Hristos vine în inimă și cineva crede că Hristos este Domnul și Mântuitorul său, atunci în acel moment, el este în afara Legii și este un om liber; Legea nu mai are autoritate asupra lui, deoarece nu mai este sub Lege. Iată cât de simplu se întâmplă această schimbare: acolo unde există credința, acolo nu este Lege, și acolo unde este Lege, nu este credință. Deci, când credința în Hristos vine, Legea încetează și este anulată; invers, când Legea vine, credința încetează și este anulată. Acestea sunt două stări care nu pot coexista în același loc; oriunde este credința, acolo nu este Legea, și viceversa. De aceea, creștinii trebuie să fie conștienți că au fost scoși de sub Lege prin credință, și să nu mai trăiască sub Lege, ci sub Evanghelie, așa cum spune Pavel aici. Dar, să vedem acum ce este sub Evanghelie, și cine este acela. A fi sub Evanghelie înseamnă să crezi în Hristos și să ai credință în El; că El a venit pentru tine, a murit pentru tine și a înviat pentru tine, pentru a-ți mântui sufletul tău de sub Lege, păcat și moarte. Aceasta este credința care îl face pe om liber și îl scoate de sub Lege; aceasta este libertatea creștină de care spune Pavel în Galateni 5: "Cristos ne-a eliberat pentru libertate; stai deci tare și nu te lega iarăși de jugul robiei" etc. Aceasta înseamnă să trăiești sub Evanghelie, adică să trăiești liber și sănătos, fără a te teme de păcat, moarte sau iad, ci să te bucuri de harul lui Dumnezeu și de promisiunile Sale făcute în Hristos. Aceasta este starea și starea noastră sub Evanghelie, în care nu este frică, condamnare sau moarte, ci pace, bucurie și viață veșnică. Așadar, aceasta este învățătura Sfântului Pavel, care face o diferențiere atât de precisă și importantă între Lege și Evanghelie, între fapte și credință, care nu trebuie niciodată să fie neglijată sau uitată de creștini. Pentru că aceasta este învățătura principală și cea mai înaltă în creștinism, care îi face pe creștini să fie creștini și să se deosebească de evrei și păgâni; și aceasta este învățătura care trebuie să fie predicată și propovăduită mereu în Biserică, pentru ca oamenii să știe cine sunt ei și cum să trăiască în credință și libertate creștină, potrivit cuvintelor lui Pavel aici. Amin.

Archives

No images added

Advertisement

advertisement
Raised EUR0 of EUR1000000
Sustinem financiar Conventia Protestantă Evanghelică

Slideshow

No images added






WEB DESIGN and WEB DEVELOPER :
Leontiuc Marius Sebastian -
coder 2012 - 2019

Flag Counter
Statistici Trafic